Ας μιλήσουμε για τη Δ.Ε.Υ.Α.Μ:

Δέκα προτάσεις και τρία διλήμματα.

Συνδημότες, συνδημότισσες,
Είναι σε όλους μας γνωστό ότι η Δ.Ε.Υ.Α.Μ. βρίσκεται κατά κοινή ομολογία σε δεινή οικονομική κατάσταση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που διαθέτουμε μέχρι την 6/11/2013 οι απαιτήσεις της ανέρχονται σε 3.466.924,63 ευρώ, ενώ οι υποχρεώσεις της σε 5.189.000 ευρώ.
Από τη συμμετοχή μου ως εκπροσώπου του Εργ. Κέντρου Μεσολογγίου στο Δ.Σ. της Δ.Ε.Υ.Α.Μ. έχω καταθέσει κατά καιρούς διάφορες προτάσεις για το μέλλον της επιχείρησης. Επιπρόσθετα, σε πρόσφατη συνεδρίαση της Δ.Ε.Υ.Α.Μ. κατατέθηκε από τον Διευθυντή της κ. Σπύρο Σταματάτο εκτός των άλλων κι ένα σχέδιο, που αφορά την επιβίωσή της. Συνοπτικά οι προτάσεις – προς συζήτηση και διαβούλευση- που έχουν επεξεργασθεί είναι οι παρακάτω:
1. Το οξύτατο πρόβλημα των χρεών προς τη Δ.Ε.Η. Από το σύνολο των υποχρεώσεων 5.189.000 ευρώ της Δ.Ε.Υ.Α.Μ, οι οφειλές προς τη ΔΕΗ είναι 1.633.000 ευρώ. Η ΔΕΗ με νεώτερη αλληλογραφία της θεωρεί το ρεύμα που χρεώνει στη ΔΕΥΑΜ ως εμπορικό – βιομηχανικό, ενώ στην ουσία επιβάλλει τέλη οικιακής χρήσεως, με αποτέλεσμα ακόμη και σήμερα η προτεινόμενη λύση να είναι πάνω απ’ το τρέχον κόστος! Προτείνονται τρεις λύσεις κατά την άποψή μου:

I. Προσφυγή – αγωγή κατά της ΔΕΗ, ώστε ενδεχόμενη θετική απόφαση να αποτελέσει νομικό προηγούμενο για τις ΔΕΥΑ όλης της χώρας.
II. Με τη σύμφωνη γνώμη του Δήμου να αποδοθούν οι οφειλές του προς τη Δ.Ε.Υ.Α.Μ. (γήπεδα, σχολεία, βρεφονηπιακοί σταθμοί, δημοτικά καταστήματα κλπ), στη ΔΕΗ και να παρακρατηθούν από τα ανταποδοτικά τέλη που εισπράττει αυτή από τον λογαριασμό του, ώστε να ελαφρυνθεί το χρέος.
III. Ένταξη και των οφειλών των δημοτικών επιχειρήσεων στα ληξιπρόθεσμα του υπουργείου εσωτερικών, όπως γίνεται με το Δήμο και να νομικά του πρόσωπα. Γίνεται αντιληπτό όταν κάτι τέτοιο γίνει, στην περίπτωση κυρίως της ΔΕΗ, η ελάφρυνση θα είναι σημαντική.

2. Διεύρυνση, επέκταση του κοινωνικού τιμολογίου – λόγω οικονομικής κρίσης – σε κατηγορίες πολυτέκνων, μακροχρόνια ανέργων, ευαίσθητων κοινωνικά ομάδων με βάση την συνολική φοροδοτική τους ικανότητα. Αυτό σημαίνει ότι στο τέλος του χρόνου θα γίνεται αναθεώρηση των ετήσιων τελών ύδρευσης – αποχέτευσης βάσει συντελεστή που θα προκύπτει από τη φοροδοτική δυνατότητα κάθε καταναλωτή (ατομικός/ οικογενειακός φόρος) προς τη συνολική φοροδοτική ικανότητα όλων των καταναλωτών (συνολικός φόρος).

3. Απόδοση από το Δήμο και τις Ελληνικές Αλυκές των οφειλών για τα δίκτυα όμβριων ακαθάρτων (έξοδα λειτουργίας, συντήρησης).

4. Καταβολή αντισταθμιστικών από το κράτος προς τη ΔΕΥΑΜ τόσο για την εκτροπή του Ευήνου όσο και για την προστασία των αλυκών. Αυτό απλά σημαίνει ψήφιση νόμου που θα μας δώσει νερό από την εκτροπή, ή το φράγμα και θα ελαχιστοποιήσει τις δόσεις της ΔΕΗ, με την κάλυψη του ετήσιου κόστους ενέργειας από τη ΔΕΗ.

5. Οριστική κατάργηση του τέλους 80%. Για την πρώην ΔΕΥΑΜ ισχύει μέχρι 31/12/2013. Για την πρώην ΔΕΥΑΟ είναι σε ισχύ.

6. Παρακολούθηση και εφαρμογή συστήματος βλαβών, διαρροών των δικτύων ύδρευσης – αποχέτευσης μέσω ΕΣΠΑ.

7. Στελέχωση με το αναγκαίο προσωπικό, ώστε να μειωθούν οι εξωτερικοί συνεργάτες, τα εξωτερικά συνεργεία επισκευών και να περιοριστούν τα έξοδα για βλάβες, επισκευές και συντηρήσεις.

8. Επιχορήγηση όλων των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων που συσσωρεύτηκαν στις νέες Καλλικρατικές ΔΕΥΑ, μέσω του προγράμματος των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Υπουργείου Εσωτερικών, όπως ισχύει για όλους τους Δήμους της χώρας.

9. Δημιουργία τράπεζας εργασίας με ανέργους καταναλωτές, δημότες που θα χρησιμοποιούνται κάθε φορά σε αντίστοιχη εργασία χωρίς προαπαιτούμενα και γραφειοκρατικές αγκυλώσεις.

10. Απόδοση του ΦΠΑ από τη ΔΕΥΑΜ από τα εισπραχθέντα κι όχι από τα βεβαιωθέντα τέλη (εκτιμώμενη ετήσια ελάφρυνση 300.000).

Φίλες και φίλοι,
Με βάση τα παραπάνω κατά την άποψή μου τα διλλήματα είναι τρία (3) πάνω στα οποία πρέπει με σαφήνεια και ευθαρσώς να τοποθετηθούμε.
• Με τις προτάσεις που κάνουμε η επιχείρηση θα μπει σε διαδικασία βιωσιμότητας και θα παραμείνει κοινωφελής. Πρέπει να το πούμε ξεκάθαρα, το θέλουμε, ή όχι;
• Εάν δεν υλοποιηθούν τα παραπάνω, προτείνεται η λύση να ενσωματωθεί η ΔΕΥΑΜ στο Δήμο ως αυτόνομη δημοτική υπηρεσία ύδρευσης, ώστε να προλάβουμε τη λαίλαπα των απολύσεων που έρχεται στις δημοτικές επιχειρήσεις.
• Σε τελική ανάλυση εάν διαφωνούμε με τις παραπάνω δύο λύσεις, είμαστε υπέρ της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΥΑΜ;
Σας καλώ σε ένα εποικοδομητικό διάλογο πιστεύοντας στη θετική σας ανταπόκριση.
Πάνος Παπαδόπουλος

Μεσολόγγι 19/11/2013